Hebrew English

מיומנו של Speed Skater מתחיל

הכתבה, מתוך יומנו של לב
מחליק שבחר להתחיל את דרכו בעולם ה Speed skating דרך סקירת הרולר JET 4x110 של BONT

הקדמה
"אבל למה, למה!?"
מטרת הכתבה (במקור לפחות) הייתה בעיקר לנסות ולחלוק איתכם את התרשמותי מנעלי בונט. לספר על תקופת המעבר לגלגלי 110 וההסתגלות שלי לנעל נמוכה בתוספת של מספר מסקנות אישיות. מה יצא מזה?
אזהרה: מספר רב של אותיות בהמשך! מבוא לשיגעונות הקטנים
"כשהנשמה מחפשת רומנטיקה והתחת הרפתקאות"

כשאני מנסה להיזכר ממה התחיל כל השיגעון של הרולרבליידס אני מקבל פלאשבק של רח' אלנבי בתחילת קיץ 07 וסשה עם איזה ילד בן 6 שמסביר לי על נעלי סלומון. הדבר הבא שאני זוכר הוא את ההבדל העצום שהרגשתי כשהשתדרגתי לגלגלי 84. אחרי שתוך כמה חודשים מחקתי שני סטים של גלגלי 80 מ"מ (מסתבר שזה המחיר שמשלמים על 80 קילו של אי שפיעות מתגלגלת) השתדרגתי לגלגלי 84 מ"מ של Gyro. ההבדל היה פשוט עצום. רמת המאמץ במסלולי תא"ר הפכה סופית לבדיחה ואפילו איכשהו הצלחתי לשרוד איתם את המסלולים של המהירים מבלי ללכת לאיבוד בפרברים של חולון.
אבל לכל דבר יש את סופו. כשהמסבים התחילו לחרוק כמו טרקטור, קוטר הגלגלים ירד מתחת ל-80 והפריים הכריז על עצמאות והשתחרר נאלצתי להשלים עם העובדה שהגיע העת להתחדש.
"הרפתקאה אמיתית דורשת פזיזות"
וכך יום אחד, ברגע של ליקוי מוחי קשה, רכשתי דרך האינטרנט את הרולר של בונט דגם JET שזמין בגרסת גלגלי 100 ו-110 מ"מ.
כמובן, כמו ילד מתלהב שמנסה להראות למי יש גדול יותר הלכתי על 110 מ"מ. "יאללה" אמרתי לעצמי תוך כדי שאני שוקע ברומנטיקה ומנסה לדמיין איך שורדים את ירידת רוקח עם הקוטר הזה, "לפחות אמות בסטייל".
לא, אני לא סובל מיתר אשליות. היה לי ברור כי מעבר מנעל גבוהה לנמוכה בלי משהו באמצע וקפיצה רצינית בקוטר הגלגלים. יובטחו לי חיים מלאי סרטים והפתעות בהמשך...טוב נו, כבר אמרנו בשביל מה הפזיזות לא.

המתמטיקה הירוקה (ביחידות של בנג'מין פרנקלין)

דגם ה-JET של BONT משווק כדגם כניסה לתחום ההחלקה המהירה, כמו כן הוא משווק כבעל התמורה הטובה ביותר. מחירו בחו"ל מתחיל בסביבות ה-400-500$ עם גלגלי 100/110 מ"מ כשטווח המחירים הכללי שמציעה חברת בונט נא בין 250$ ל-950$ על סט מוכן. כמו כן יש גם הרכבות מותאמות אישית ואפשרות לבניית נעל מדויקת לפי כף הרגל במחירים אטרקטיביים במיוחד שמגיעים עד ל-1800$.
http://www.bont.com/custom.htm

כמה נקודות מסקרנות מהמפרט הטכני
- חיבור לפריים ב-3 נקודות. פטנט של בונט המשפר לטענתם את חוזק המבנה ועוזר להפחית במשקל הנעל. כמו כן הפיתוח הזה מאפשר להוריד את נקודות החיבור בין הנעל לפריים קרוב יותר לקרקע כשהמשמעות של המהלך לטענתם הינה הסתגלות קלה יותר לגלגלים בעלי קוטר
גדול.

האומנם? הרי למרות שנקודות החיבור מונמכות, הרגל עדיין יושבת באותו הגובה כמו של הנעל הרגילה בעלת 2 נק' חיבור. האם נק' חיבור קרובות יותר לקרקע באמת יעשו הבדל כלשהו? לא נשמע לי הגיוני. יתרה מזאת אנשים דיווחו שלא הרגישו שום הבדל כשעברו ממערכת של 2 נק' חיבור למערכת של 3 נק'. בקיצור, הבטחת ההסתגלות - לא הכי משכנעת.

- המרחק בין הקרקע לנקודות חיבור של הנעל 93.5 מ"מ בלבד (לעומת 83.5 מ"מ עם גלגלי 100 מ"מ או 78.5 מ"מ לגלגלי 90 מ"מ).
נתוני הגובה בנעלי בונט כשלטענתם הם הכי נמוכים, הכי מגניבים, הכי טובים וכל שאר היצרנים מייצרים עגלות ולא רולרבליידס.

- פריים קל מאלומיניום ששוקל רק 170 גרם
להשוואה, פריים של מוגמה M155 110X4 שוקל 260 גרם. לפריקים של נתונים טכניים מצ"ב טבלת משקלים של פריימים שונים. (File URL)
בכל מקרה בסופו של דבר אין הרבה משמעות לכל הגרמים של הפריים. במיוחד כשהנעל של בונט לא נחשבת הכי קלת משקל. להשוואה אמיתית יש לשקול את כל החבילה כולל הנעל והגלגלים. אך (בלי להיכנס לפרטים הקטנים) נראה כי המשקל הכולל עדיין מכובד ביותר עבור רולר ספיד.
- מסבי 7ABEC של בונט
אולי מספר 7 לא ישמע מרשים למישהו אבל לי אישית יש ספק אם קיים בכלל הבדל בין 5 ל-9. עבור המעוניינים להוכיח לי אחרת הטיעון שלי מצורף ממש בקצרה. מה שכן, לחומרים מהם מיוצרים המסבים יש חשיבות גדולה כך שבכלליות עדיף לכם מספר 5 שוויצרי מאשר 9 סיני. הכדוריות של המסב ישרדו במצבן המקורי יותר זמן הודות לחומרים איכותיים.
הטיעון שלי בקצרה (בחסות http://en.wikipedia.org/wiki/ABEC_scale & http://www.google.com/)
Higher ABEC classes provide better precision, efficiency, and greater speed capabilities, but does not make the components spin faster. However, the ABEC rating does not specify many other critical factors, such as smoothness of the rolling contact surfaces, ball precision, and material quality.
Max number of rpm's to safely work at:
ABEC 1 less than 25,000 rpm
ABEC 3 less than 32,500 rpm
ABEC 5 less than 37,000 rpm
ABEC 7 less than 43,000 rpm
id est:
ABEC1 is good up to 190 kmh (or ~110 mph
ABEC3 is good up to 245 kmh (or ~152 mph)
and so on...

- נעל שניתנת לחימום ועיצוב מספר בלתי מוגבל של פעמים.
לבעלי JET המאושרים יש את האפשרות לחמם ולעצב את הנעל מידי יום/שבוע/חודש עד תשב באופן מושלם על הרגל.
באתר היצרן תוכלו למצוא הוראות וסרטון הדרכה על איך כדי לטגן את בונט. (http://www.bont.com/items/heatmolding.html)
כמו כן בעקבות פנייתי לגבי נקודות מסוימות בתהליך הובטח שיפורסם בקרוב סרטון הדרכה מפורט יותר מהקיים היום. (מחיות כפיים סוערות)


- הנעל בנוי כחלק אחד שלם המיוצר בעבודת-יד (Hand-made 1 piece construction)

- בנוסף יש גם ידיעה קטנה ומשמחת לכל הסינופובים. בונט מתעקשת שהחלקים שלהם מיוצרים בארה"ב בלבד.
את הפריימים לייתר הדיוק הם מייצרים בהולנד אבל זו לא סין והאריזה עדיין נושאת את התווית "אף סיני לא נפגע בייצור פריט זה".


JET מול האחרים
ויתרתי על השוואה מפורטת מול הדגמים האחרים של בונט. בגדול ההבדל מסתכם בהבדלי משקל לא משכנעים (למחליק מן המניין כמוני). הבדלים הנובעים בעיקר בגלל פריים ומסבים ברמה גבוהה יותר. בנוסף לכך בדגמים הכי יקרים הנעל עשויה מ-100% קרבון לעומת 85% ב-JET. חוץ מזה נראה כי בשנים האחרונות בונט בכל זאת מוסיפה שיפורים לדגמים היותר יקרים שלה כך שהיום כנראה שתצליחו למצוא הבדלים יותר ממשיים.

הרכישה
אחרי שבוע של מדיטציה השלמתי עם העיצוב המדהים, הימרתי על כמה שהמכס הולך לחגוג עלי (אתם מוזמנים להמר, התשובה בהמשך), בחרתי את המידה והזמנתי.
בחירת המידה הייתה פשוטה.
מודדים את אורך כף הרגל, בוחרים את המידה הנכונה לפי טבלת המידות באתר וחוזרים בתשובה עד שהרולר מגיע. כדאי לא לפספס אף מנחה כי אז הרולר יכול להשתנות ולהגיע במידה לא מתאימה.
טבלת המידות של בונט והסבר על אופן המדידה של כף הרגל. http://www.bont.com/sizes.htm)
קיימת גם אפשרות לשלוח את ההעתק של כף הרגל ולהזמין נעל בנויה בהזמנה אישית. בעיקרון אפשרי בכל דרך שתצליחו. אחת האפשרויות היא (בעלות של כ-100 דולר) להזמין סט לבניית דגם גבס של הרגל. אפשרות אחרת היא סריקת כף הרגל בלייזר ובניית הנעל לפי המודל התלת ממדי שלה. מגניב לא? :)
עוד פרטים:
http://www.bont.com/products/customboots/3d/custom.htm
http://www.bont.com/custom.htm

רגע ההמנון
רגע האמת הגיע בתום שבועיים. אחרי שתרמתי את חלקי לפקידי המכס הבאתי את החבילה הביתה. שמתי את ההמנון של ארה"ב שיתנגן ברקע, הצדעתי ופתחתי את האריזה.
ברור שאחרי 10 דקות כבר אפיתי את הנעל הראשונה בתנור. תהליך לא מסובך שהביא שיפור מדהים באופן בו הנעליים יושבות. אני עדיין מתכנן לאפות את הנעליים פעם אחת נוספת.
בעיקרון אפשרות האפייה של הנעליים מומלצת בעיקר למי שמרגיש אי נוחות ספציפית שהוא יכול להצביע אליה. במידה ואין אי נוחות כלשהי והנעליים יושבות טוב ובנוח אין צורך באפייה. בפועל אני לא ממש רואה סיבה לוותר על כך.
הליך האפייה יכול לגרום לנעל בונט (בדיוק כמו לכל נעל אחרת) לגדול בסדר גודל של "1/8 עד "3/16 (שזה 3.1 עד 4.7 מ"מ). אני לא הצלחתי להרגיש שינוי כלשהו אבל גם לא רקדתי סביב הנעל עם סרגל.
מקור http://www.inlinewarehouse.com/bontheat.html

מיקום הפריים בא"מ*
"מי שמחפש תמיד ימצא מה לחפש"
כפי שאתם אולי יודעים, לכל רולר ספיד יש בד"כ אפשרות לכוון את מיקום הפריים יחסית לנעל.
ע"י מציאת מיקום נכון לפריים אנו עושים איזושהי התאמה למבנה האנטומי של רגלי המחליק והטכניקה שלו. כמו כן ברור שמיקום הפריים משפיע רבות על נוחות ההחלקה והטכניקה.
כך נראה המיקום "הנטרלי" של הפריים:


הגלגל האחורי עובר באמצע הרגל והגלגל הקדמי נמצא בין הבוהן לאצבע השנייה. מיקום זה לא בהכרח מבטיח נוחות מרבית אך נחשב למיקום "ברירת המחדל".
תוכלו למצוא כמה מילים נוספות על כך באתר של inlineplanet (URL) http://www.inlineplanet.com/09/09/begg-frame-alignment.html
במידה ואתם מחפשים משהו לחפש, להלן שני שיטות למציאת מיקומו הנכון של הפריים.
א' לבדיקה ומציאת המיקום הנכון של הפריים יש לעמוד בנעליים לא שרוכות, לוודא שהרגליים לא נוטות ליפול לשום צד ושהמאזן נשמר בקלות וללא מאמץ. כשלב ב' לבדיקה ניתן לשרוך את השרוכים בקלות ולנסות להחליק. כך נרגיש "נפילות" של הרגל ונדע האם הפריים במקום או לא.
ב' שיטה נוספת למציאת המיקום האופטימאלי לפריים היא עשיית התרגיל "בלאנס".
תרגיל הבלאנס הוא בעצם חיקוי של החלקה לאחר דחיפה. כשמבצעים תרגיל זה למיקום הפריים יש השפעה רבה. התרגיל מהווה החלקה על רגל אחת כפופה כשהרגל השנייה נמצאת כפופה מאחור והגוף נוטה קדימה. תוך כדי ביצוע התרגיל יש לחפש אי נוחות וכיוון אליו הרגליים נוטות ליפול. את הפריים יש להזיז לכיוון הנפילה.

לשני השיטות מומלץ מאוד להיעזר במישהו שיתבונן ויבדוק את כיווני הנפילה מהצד. כמו כן כל שינוי במיקום הפריים ובדיקתו חייבים להיעשות בזהירות רבה. זאת מכיוון שכל הזזה מביאה שינוי רב. אתם תופתעו לגלות איזה שינוי נגרם ע"י הזזה של אפילו 2 מילימטרים.

ברוח הנושא אני רוצה להזכיר שיטה אחרת לטיפול ב"נפילה" של הרגל. מדובר בשימוש בלוחיות הנכנסות בין הפריים לנעל.
המעוניינים יכולים לקרואה על שיטת הלוחיות באתר של inlineplanet (URL) http://www.inlineplanet.com/09/06/begg-shims.html

בכל מקרה למתחילים ככל הנראה אין מה להתעסק עם מיקום הפריים יותר מדי. לא לפני שהשרירים הרלוונטיים להחלקה על נעל נמוכה יתחזקו לרמה סבירה. כמו כן יש לזכור שהכי חשב זה מה שנכנס בין הנעל לקסדה.
*א"מ - באחריות מוגבלת

טסט דרייב #1
פעם ראיתי בחור, שאחרי החצי שעה הראשונות בחיים שלו על רולרבליידס במגרש אמר לי בגאווה:- "כשאני רוצה ללמוד לשחות, אני קופץ ישר למים עמוקים". עם המשפט הזה הוא עלה על גבעה קטנה עם ירידה של 70 מטר בזווית של כ-45-50 מעלות המסתיימת ישירות אל תוך הכביש המהיר. אחרי ניסיוני הלא מוצלח לשכנע את הבחור לפחות לשים מגנים לפני שהוא מתאבד הוא התגלגל למטה...על הראש בעיקר.
המממ...לא, לא הסגנון שלי. אני לעומתו התחלתי ברכישת קסדה טובה חזקה בצבע תואם. הוצאתי כמו ילד טוב את כל המגנים מהארון, הורדתי מהם את האבק ורק אז יצאתי לטסט דרייב הראשון.
גררררר, איזו נעל קשיחההה. סוף-סוף הבנתי את ההבדל בין הנעל הרכה לקשיחה ולא כל כך אהבתי אותו. המחשבה היחידה שלא עזבה אותי באימונים הראשונים הייתה "למה, למה לעזאזל אנשים מוותרים על הנוחות של הנעל רכה!" ואני לא מהמפונקים, אני בכיף אוכל אקרשטיין לאורחת בוקר, כל בוקר ובלי למצמץ!
חוץ מהקללות, הרגשות הראשונים מההחלקה היו דיי מעורבים (קצת מזכירים לי את הסיטואציה בה חמתך, במרצדס החדשה שלך, נופלת לתהום). כושר תמרון הרבה יותר נמוך ממה שהייתי רגיל אליו, יציב יותר הודות לפריים הארוך מצד אחד ומצד שני בגלל קוטר הגלגלים כל מעידה קטנה מרגישה כאילו מנסים לשגר אותך לחלל...בקיצור חווית החלקה חדשה לחלוטין.

תקופת ההסתגלות
"נעל חצי היא סבל ששכר בצידו" בועז ארד.

כדי להקל על ההסתגלות לנעל חצי ניתן בהתחלה לשים גלגלים בעלי קוטר נמוך.
זה ישמע נורא נדוש אבל כדאי מאוד להקפיד על אימונים סדירים ולפעמים להחליק גם על הרולר הקודם שלכם כדי לא לאבד מהכושר הכללי, דבר שמהר מאוד יקשה על ההסתגלות לנעל נמוכה.
המטרה הראשונה היא כמובן לאמן חזק את השרירים המייצבים. שרירים שלא היו צריכים להתאמץ בהחלקה עם נעל גבוהה. להפתעתי הקלה באימון הראשון לא הצלחתי אפילו להרים את הרגליים מאספלט. באימון השני בקושי הרמתי את הרגליים מהקרקע עם הרגשה כאילו רק אתמול התחלתי להחליק. אבל האימון הרביעי כבר הניב הצלחות ראשונות בעצירות V ואי הצלחות בהמרת עצירת V ל-SOUL. (http://www.youtube.com/watch?v=QUoBLYa47Ik). באימון השישי התחלתי להחליק מבלי שהרגליים יקרסו לצדדים כל שנייה ואחרי עוד 2-3 אימונים כבר נהיה לי צפוף במגרש הספורט של בית-הספר. משם עברתי להתאמן ברחובות, עשיתי את בדיקת המהירות הראשונה עם תוצאה של 46 קמ"ש וניסיונותיי לעצירת SOUL בשלב זה כבר לא נראו כל כך מגוחכים.
אחרי הפסקה של שבוע פתאום גיליתי שחזרתי לתקופת האבן ואני בקושי מצליח לגרור את עצמי. מהתרשמותי איבוד הכושר הכללי הייתה הסיבה העיקרית לכך. כנראה שזה משהו שאי אפשר להרשות לעצמך בחודשים הראשונים.
רק באימון השני איכשהו, בקושי התחלתי להרים את הרגליים מהקרקע.
באימון השלישי עדיין תוהה למה אני צריך את זה, מתחיל איכשהו להחליק
אימון הרביעי - ניסיונות מוצלחים ראשונים ל V-STOP וניסיונות ראשונים לא מוצלחים להמרה של עצירת V ל-SOUL SLIDE (LINKS TO VIDEO). רגליים כבר כמעט ולא נופלות הצידה.
SOUL SLIDE על גלגלי 110...מטורף לא?
אימון השישי - מסבר שאפילו עם רגליים באורך כולל של 7 מטר הדילוגים הפכו לעסק מסובך ואני כל פעם מצליח לדרוך על עצמי.
אימון השמיני באופן רשמי התחלתי אימונים על הטכניקה. כמובן הרגליים עדיין לא חזקות מספיק אבל לפחות החלקות שוב הפכו לכיפיות.
אימון עשירי - החלקה ברמות. בדיקת מהירות פחדנית.

לסיכום
בתום חודש המחשבה "האם לא חשבתי לעצמי יותר מדי" כבר לא רודפת אותי בלילות. אפשר לומר שהחלק הקשה הראשוני של תקופת ההסתגלות כבר כמעט מאחורי. יש עדיין שרירים לחזק, טכניקה לחדד ודאווינים להתאמן אליהם אבל היום אני לפחות יכול להחליק כ-3 שעות ברציפות מבלי למצות את מאגר הקללות שלי.
בצער קל אני עדיין לא רואה את עצמי מחליק עם הנעל הזאת בתוך העיר. לא בשיא המהירות והמאמץ לפחות כי זה לא נראה לי דבר חכם לעשות. בכל זאת נראה כי מדובר בנעל מרוצים או החלקות כביש ארוכות ולא נעל תמרונים בין מוניות שירות באלנבי. גיליתי שהנעל הקשיחה משמעותית פחות חמה לעומת הרכה שזה נחמד. אך היא גם לא מי יודע מה נוחה בגלל הקשיחות, בהתחלה לפחות. הבשורה הטובה היא שמתרגלים ושוכחים מזה דיי מהר.

לסיכומו של הסיכום נראה כי עם קצת סובלנות והתמדה המעבר לגלגלי 110 מ"מ לא חייב להיות קטסטרופלי. כל מה שצריך זה קצת רצון, מוזיקה טובה וסט מלא של מגנים. רק תוודאו שאתם באמת רוצים את זה. בונט הינה נעל קשיחה מאוד, נעל שדורשות תקופת הסתגלות וטכניקה מוקפדת. תשאלו את עצמכם פעמיים למה אתם צריכים את זה או במילים אחרות אם אתם לא מתכננים השתתפות בתחרויות אולי כדי שתשקלו נעל אחרת. במקרה שלי לדוגמא, אני חושב לא מעט על נעל 3/4 רכה שלפי ניחושי אמורה לספק שילוב לא רע של נוחות ואפשרות חלקית לטכניקת החלקה נכונה. מחשבה שלא מבטלת את ההנאה הגדולה מההחלקה על ה-JET שלי.

אפילוג
כמה מילים על חיפושים במציאות ובאינטרנט וסיימנו.
מציאת נעל שמתאימה ספציפית לרגל שלך חשובה מאד, אחרת הסיכון הוא שרק תסבלו ממנה. מי שיש לו רגל לא סטנדרטית ורוצה להזמין דרך האינטרנט כדאי שישקול נעל בהזמנה אישית (custom) כי אפילו נעל הניתנת לאפייה מלאה לא בהכרח מבטיחה התאמה מושלמת. הנעל אמורה להתאים מלכתחילה. האפייה רק צריכה לשפר את ההתאמה ולעזור להיפטר מנקודות לוחצות.
שימו לב שלא כל נעל הניתנת לאפייה מאפשרת שינויים באזור האצבעות, לפעמים השינוי אפשרי רק באזור הקרסול. כמו כן לא ניתן לכווץ את הנעל על ידי אפייה אלא רק להרחיב מעט.
נראה כי הדרך המושלמת לבחירת רולר היא מדידה של דגמים שונים מיצרנים שונים. כך אפשר לקבל פרספקטיבה מלאה ולהבין מה יהיה הכי נוח עבורך. אבל גם בדרך זו יתכן וצפויות לכם הפתעות כשתתחילו להחליק. בנוסף לכך כשהמבחר בארץ לא תמיד מספק את הסחורה וחו"ל לא נראה באופק אופציית ההזמנה באינטרנט רק נהיית יותר לגיטימית.
אם יש לכם אפשרות למדוד חפשו נקודות לחץ פוטנציאליות, שברו את הקרסול ימינה ושמאלה כדי לראות כמה הנעל לוחצת. נסו לשחרר את העקב מהמקום כדי לראות עד כמה טוב הוא תפוס.
אם בחרתם להזמין דרך האינטרנט בדקו את המידה בטבלת המידות שיש כמעט לכל יצרן. וודאו עם המוכר את גודל הרגל שלכם בס"מ מול המידה שבחרתם. אל תהססו לוודא פרטים ולקבל הוראות מדויקות מהחנות. כדאי גם לקחת בחשבון את האפשרות שתצטרכו לשלם משלוח כדי להחליף במידה ותצוץ בעיה (שלא אמורה להיות, אמן).
גובה המכס בארץ הוא כ-27% מעלות הרולר. אתם יכולים לבקש מהמוכר לרשום עלות של עד 50$ על האריזה וכך לוותר על תרומתכם לרשות המסים. לרוב אין עם זה בעיה לאף אחד. כדאי גם לציין שאין צורך לשים לכם את הקבלה המקורית באריזה.
עכשיו אני רק מקווה שעובדיו הנאמנים של המכס לא מבקרים באתר הזה. :)

URLS:
לטובת הציבור טבלת המידות של יצרני רולרבליידס שונים: (http://theskateshop.home.att.net/SizingCharts.html)

Share

אין תגובות:

פרסום תגובה